PhotoTips: 3 златни правила
| The first 10,000 photographs are your worst.
— Henry Cartier-Bresson
Oт много, много време планирам нещо като фото рубрика със съвети и други, надявам се, полезни материали, тъй като редовно получавам въпроси, запитвания и дори заявки за уроци и явно всеобщото мнение е, че се справям добре в това отношение.. Само ако и в писането бях толкова успешна - рубриката щеше отдавна да е видяла бял свят..
Вместо да губя още и още време в опити да синтезирам и генерализирам всичко, което ми се иска да кажа по темата, реших да започна с трите най-съществени съвета, свързани с грешки, които срещам най-често. Дали директно из блоговете или от познати блогърки, които наскоро са се сдобили с нови апарати и потърсили моето мнение.
Съветите са с блогърска насоченост, т.е касаят основно снимането на продукти, но мисля, че всеки - без значение дали снима за блог или не - би могъл да научи нещо.
Естествено, не твърдя, че съм някакъв експерт, така че, ако някой предпочита да прави нещата по различен начин - това си е негово право, аз споделям какво работи добре според мен.
Също така, макар на снимката в началото да съм сложила DSLR апарат - не се притеснявайте, ако нямате такъв. Доста хора смятат, че по-високият клас машинка може да свърши всичко вместо тях, но най-важната характеристика на един фотоапарат е елемента, който стои зад него. Да, по-скъпите апарати ще извадят по-добро качество снимка дори и при лоши снимачни условия, но те не могат да наместят композицията сами или да застанат на точното място вместо вас.
В днешната публикация реших да използвам за пример реални снимки, които съм правила в началото на блогърстването си, когато все още се опитвах да снимам във всякакви условия (практика, която прекратих след първите 2-3 неуспешни опита). Със сигурност ако направя снимки конкретно за целите на този пост - те биха били малко по-показателни, но реших, че е по добре to keep it real. Също в тази връзка: снимките не са обработвани (ест. не броим оразмеряването), за да запазя максимално разликите в ляво и дясно.
Също така, макар на снимката в началото да съм сложила DSLR апарат - не се притеснявайте, ако нямате такъв. Доста хора смятат, че по-високият клас машинка може да свърши всичко вместо тях, но най-важната характеристика на един фотоапарат е елемента, който стои зад него. Да, по-скъпите апарати ще извадят по-добро качество снимка дори и при лоши снимачни условия, но те не могат да наместят композицията сами или да застанат на точното място вместо вас.
В днешната публикация реших да използвам за пример реални снимки, които съм правила в началото на блогърстването си, когато все още се опитвах да снимам във всякакви условия (практика, която прекратих след първите 2-3 неуспешни опита). Със сигурност ако направя снимки конкретно за целите на този пост - те биха били малко по-показателни, но реших, че е по добре to keep it real. Също в тази връзка: снимките не са обработвани (ест. не броим оразмеряването), за да запазя максимално разликите в ляво и дясно.
Ами да започваме:
➊ НЕ ИЗПОЛЗВАЙТЕ СВЕТКАВИЦА
Don't do it, kids. Just don't. Never, ever, ever, ever. Ever.
Светкавицата създава черни сенки и отблясъци, които просто няма как да коригирате в последствие.
В примера горе виждате снимки от първата ми Pinks кутия. Бях я получила със закъснение и исках да снимам всичко на същата вечер, за да мога на следващия ден да публикувам отзивите си като всички останали. Ами, не се получи. Вече не се и опитвам. Ако получа нещо през седмицата, което е наложително да щракна преди да бръкна в него - просто на другия ден ставам по-рано и го снимам преди работа. Което е еднакво трудно за изпълнение и колкото да не използвам изобщо продукта до уикенда.
Макар снимката ми със светкавица (вляво) да не е най-показателната, защото се е случило да е сред малкото, при които няма грозни черни сенки - виждате колко по-светли, меки и приятни тонове има тази в дясно, която съм направила на следващата сутрин. (И която се обработва много по-лесно и бързо - ето как е изглеждала за поста.)
Макар снимката ми със светкавица (вляво) да не е най-показателната, защото се е случило да е сред малкото, при които няма грозни черни сенки - виждате колко по-светли, меки и приятни тонове има тази в дясно, която съм направила на следващата сутрин. (И която се обработва много по-лесно и бързо - ето как е изглеждала за поста.)
Необходимо е да се запомни, че снимането на естествена светлина е задължително. Дори и тогава светкавицата понякога се включва. Какво да направим, за да не се налага да я изключваме постоянно? Виж т.2.
➋ ВИНАГИ ИЗПОЛЗВАЙТЕ НАЙ-ДОБРЕ ОСВЕТЕНИЯ ЪГЪЛ В ЖИЛИЩЕТО
И под най-осветеният, нямам предвид под ярка слънчева светлина, защото тогава цветовете се измиват и отново може да се образуват сенки (отново примера в ляво). В зависимост от изложението на дома ви, както и в коя част на деня снимате (за мен е идеално времето до 3-4 следобяд) - изберете място до този прозорец, от който ще имате най-добрата светлина и снимайте там. Дори да нямате шкаф или маса наоколо - винаги можете да сложите столче, табуретка или да ползвате други подръчни материали.
Както се вижда и в примера - разлика в резултата ще има - така че не подценявайте мястото за снимки!
Както се вижда и в примера - разлика в резултата ще има - така че не подценявайте мястото за снимки!
А за да бъде снимката ви не само осветена, но осветена правилно - фотоапаратът трябва да е разположен по посока на светлината, т.е между прозореца и обекта за снимка.
➌ ИЗБЕРЕТЕ ПРАВИЛНИЯ ФОН
Тук няма решение, което да е константа за всички. Някои предпочитат чисто бял фон, други предпочитат фон с размит фокус и т.н .. въпроса е фонът да бъде подбран така, че продукта, който снимате да изпъква. Това рядко може да се случи, ако изберете изцяло тъмен фон, както съм опитала при снимката в ляво (аз лично силно препоръчвам да не поставяте продукти директно върху текстил - резултата рядко е положителен). Възможността да сгрешите е голяма и ако използвате за фон нещо, съдържащо твърде много детайли, още повече, ако то е също толкова на фокус, колкото и продукта, който искате да покажете.
Моят съвет е да експериментирате. Използвайте нещо, което вече сте снимали. Това веднага ще свали натиска и напрежението, че този продукт ТРЯБВА да бъде сниман да кажем в срок или все още неупотребяван, и ще остави повече място за креативност. Снимайте, когато имате достатъчно свободно време и тествайте всякакви подредби и идеи, които ви хрумнат. Накрая прегледайте обстойно резултатите и си вземете бележки.
Моят съвет е да експериментирате. Използвайте нещо, което вече сте снимали. Това веднага ще свали натиска и напрежението, че този продукт ТРЯБВА да бъде сниман да кажем в срок или все още неупотребяван, и ще остави повече място за креативност. Снимайте, когато имате достатъчно свободно време и тествайте всякакви подредби и идеи, които ви хрумнат. Накрая прегледайте обстойно резултатите и си вземете бележки.
Най-важната, от които, следва да бъде, че между обекта на снимките и фона трябва да има контраст. Който най-лесно се постига с повече разстояние.
Като за първи път - толкова. Споделете дали намирате поста за полезен и искате ли да продължа с рубриката.
Пожелавам ви безброй снимки на фокус и до скоро!
Теди, определено е полезен поста ти. Някои от грешките ги откривам сама, но въпреки всичко все още ги правя. Други интуитивно съм започнала да ги избягвам. Ще се радвам на още подобни постове :)
ReplyDeleteДа се надяваме, че ще ми отнеме по-малко време създаването на следващия..
DeleteДано :)
DeleteИли пък аз да се науча по-бързо, преди да направя 10 000 :Д
О, този пост е страхотен! Много благодаря за обяснението и примерите със снимки. Ще чакам с нетърпение и останалите ти съвети, имам много голяма нужда от тях :D
ReplyDeleteБлагодаря, радвам се че съм полезна:)
DeleteСветлината... Хем според мен е най-важната, хем е толкова трудно да се нацели :) В стария апартамент ставаше са снимки само във всекидневната - стараех се да не е на пряка слънчева конкретно за цветната козметика (има доста други неща, които излизат много гот така), но понякога слънцето правеше светлината в стаята супер жълтеникава. Сега снимам до прозорец в новия апартамент, но още не съм нацелила правилното време на деня и прочие. Но да, за мен най-важна е светлината за хубавата и реална снимка :) И никаква светкавица, абсолютно съгласна!
ReplyDeleteДам, светлина и това си е..
DeleteМного ме зарадва поста ти Теди, много малко хора се нагърбват да пишат за тези неща! Ще се радвам ако има такива! Целувки
ReplyDeleteО, Дилянка, къде се изгуби ти..
DeleteНаистина си е нагърбване.. радвам се че се оценява :)
И аз съм съгласна за светлината. Ужасно е важна - хем силна, хем разсеяна, хем естествена... Не е лесно. Именно заради нея имам три публикации, които седят написани и чакат ред... В това време сутрин преди работа просто не става за снимки и явно ще чакам неделята... Има едно изключение за пряката светлина обаче. Брокатените маникюри се виждат по-добре, ако имат и снимки на пряка слънчева светлина. Разсеяната не ги показва в пълния им блясък.
ReplyDeleteО, да, изключения има доста - най-вече за суочовете, но там идеята е да се покаже самия цвят или блясък, а не хубава композирана снимка.. :))
DeleteСупер пост, снимките ти са страхотни. Нямам професионален апарат и доста се притеснявам за снимките по принцип. Въртя продукта на така- на иначе ..... :) За сега не смятам да инвестирам , но .... твоите са страхотни!! :)
ReplyDeleteБлагодаря ти! Старанието е важно много, така че не се отказвай:)
DeleteНаистина полезен пост, трудно за изпъление понякога, но важно да знае :)
ReplyDeleteДа, не винаги е лесно, но поне трябва да се опитваме:)
DeleteМного полезен пост, Теди! Благодаря ти!
ReplyDeleteМного се радвам <3
DeleteДрамата е да се нацели точното местенце където снимките не излизат нито твърде синкави, нито твърде жълтеещи. Естествено това местенце се сменя абсолютно всеки ден. Скоро се ядосах и наснимах куп продукти наново, защото първите снимки изобщо не ми харесаха.
ReplyDeleteАко е само въпрос на отенък - това се поправя лесно - или с настройка на фотоапарата или с програма после.. Важното е да не са прецакани изцяло цветовете, както става при светкавица или директен залез например...
DeleteИ на мен ми се случва да снимам повторно.. вече съм понапреднала и знам кога няма да я бъде и просто спирам снимките ако нещо не ми харесва и не знам какво да направя на момента повече..
Теди, благодаря ти за тази публикация. Не ми се отдава снимаето за съжаление, а много ми се иска да понауча поне някои основни неща, има толкова много информация по темата, че човек направо не знае от къде да започне и поне на мен ми беше полезно да открия синтезирана информаця в няколко кратки стъпки. Нямам търпение за следващата част от поредицата, а междувременно ще се упражнявам, някак си ми вдъхна повече увереност и вдъхновение.
ReplyDeleteЕх, Жени, много се радвам, че съм успяла да помогна, а особено на теб. Но не защото мисля, че не ти се отдава, а просто защото си сладурка :))))
DeleteКакто пише и в цитата - опит и само опит. Дебелите книги само още повече ще те притеснят - както аз се забавих с този пост, понеже исках да кажа ВСИЧКО. Ами не може да се получи всичко наведнъж, затова почни капка по капка и така.
Иначе едни книги е мега важно да се четат и това са менюълите. Но за това в следващия рубричен пост :))
Твоят блог ми е един от любимите заради снимките и начина, по който пишеш. Честно казано, завиждам ти как успяваш всичко да подредиш хем креативно и прекрасно, хем да го снимаш без груби сенки и отблясъци ...
ReplyDeleteТакива кратички, разбираеми упътвания могат да помогнат на много хора. Ще се учудите какви неща може да се постигнат с посредствена техника, стига да се извлече максимума от нея. Което не става в режим Auto.
Аз мислех да си сменям скоро фотоапарата, защото е модел от 2007 год, но после си казах, че докато не го изуча до последната функция нямам право да искам нов. Смених мястото на тоалетката, надявам се някои неща директно на нея да мога да снимам.
И ... така ... :)
1. Благодаря ти много много много!
Delete2. Ти си една от малкото, които ми казват, че харесват и писането, обикновено всеки казва снимките са супер..
3. Това за теб може да е "кратичко" упътване, ама колко време ми отне да го формулирам...
4. Четвъртото и 5-то изречение - 15 палеца нагоре;
5. Твоите снимки са си супер, не ти трябва друга техника.
6. Идеална логика, 115 палеца нагоре :)
Много хубав и полезен пост! Аз много искам да снимам и ми е голяма страст, но в момента все още плащам чудовищни университетски такси и няма как да си позволя апарата, който искам ( но при първа възможност и това ще стане ), затова си снимам с един поостарял любителски :) Иначе съм съгласна, че най- важна е светлината, а също така и фокуса, нефокусираните снимки са направо ужаст.
ReplyDeleteЕ,да (за фокуса) .. ама това беше .. прекалено очевадно.. надявам се хората, които не правят снимки на фокус да си знаят, че не са ок..
DeleteБраво,Теди!Много добре си формулирала и синтизирала информацията,която е много полезна.Аз исках да те питам каква маска използваш при обработката, за да "светнеш" снимката?Аз също снимам без светкавица,и дори на хубава светлина до прозорец ,понякога пак стават доста тъмни.:)
ReplyDeleteМими, това зависи доста и от обектива. Напоследък снимам почти изцяло само с 50-ката, на manual и с максимално отворена бленда. Колкото до обработка - също почти изцяло само с camera raw filter-a на фотошоп.
DeleteСтрахотни съвети, благодаря :)
ReplyDeleteМоля:)
DeleteМного се зарадвах на рубриката ти, защото снимките ти наистина са страхотни! Аз веднъж бях решила да снимам на ярко розов фон, промени всички цветове, направо за нищо не ставаха снимките!
ReplyDeleteДа, кофти е с наситените фонове, аз съм имала подобни несполуки също :))
DeleteЗдравейте,
ReplyDeleteстатията определено ми е много полезна. Ще се радвам да има продължение на статиите със съвети за продуктова фотография.
Благодаря!
Страхотна статия. Случайно попаднах на нея докато търсех съвети за продуктова фотография
ReplyDelete