5 things a blogger should ALWAYS use


 Знам, може би четейки заглавието си мислите, че в този пост ще става дума за онзи перфектен нюанс червило, без който да не излизате от вкъщи, или пък от снимката може да решите, че ще говорим за планери и нужната на всеки блогър техника. Ами не, всъщност от доста време ми се искаше да започна рубрика 'blogging tips' и по-конкретно в случая - разни съществени елементи, които (според мен) са нужни на вас и на блога ви (ако, разбира се, сте блогър. Ако не сте - stay anyways, we've got cookies... ок, де, излъгах, няма да има курабийки, но пък може да има нови за вас знания и едно друго.. ). Не, че аз съм експерт, разбира се, но си имам аматьорски интерес в областта на графичния и уеб дизайн .. а новите блогове никнат като гъбки и малко ноу-хау едва ли ще е излишно, м?!
И така, ето първата част на моята do's and dont's серия, очаквайте втората част (dont's) като следваща публикация.




- Permalinks -


Permalink е URL адресът, на който (ще) се намира всеки отделен пост в блога ви. По подразбиране Blogger (мога да говоря за тази платформа, тъй като ползвам нея) кръщава всяка нова чернова със благозвучни имена като blog-post.html. Преименуването им с по-говорящи такива ще помогне както на вас, така и на оптимизацията за Google. Как да го направите (за Blogger) - в екрана за създаване/редакция на пост от дясното вертикално меню избирате Permalink/Custom Permalink и въвеждате желаното име на поста на латиница.
Указвайки уникално URL име на всеки пост можете много по-лесно да се ориентирате браузвайки впоследствие в блога, използвайки препратки от един към друг пост (знаете, че при задържане с мишка върху даден линк долу в статус бара се изписва URL-то му) и следейки трафика си в Google Analytics.
Ако всичко ви се струва твърде далечно и неясно - сетете се за епизодите на сериала Friends, знаете как всеки от тях е кръстен 'The one with/where..'. Cool, huh?! Сега направете и вие същото с вашите постове.



- Уникални имена на снимки -


Също както с имената на постовете и тук е много по-говорящо, когато кръщавате снимките си 'picture-of-that-fabulous-thing-I-bought-the-other-day.jpg' и т.н., вместо имената им по подразбиране тип 'DSC_123.jpg'. Ако се интересувате поне малко от оптимизация / SEO - всеки себеуважаващ се блогър би трябвало - ще знаете колко имената на снимките са важни при търсене в Google. Аз няма да се спирам подробно на това - в нета има достатъчно инфо и ако досега не сте се интересували - потърсете го.
Лично моите снимки са прилежно обработени, прекръстени, преномерирани и подредени в папки по ред на постовете както на компютъра, така и в онлайн убежището си. Наистина не е толкова трудоемко, а помага уникално много при търсене из архивите. Nike.*

*Just do it.


- Spell check -


Тук пояснение нужно ли е? Всички правим грешки пишейки, неволно или не, и понеже знаем какво сме искали да кажем е възможно на първи прочит да си ги изпуснем. Тук на помощ идва spell check-a, защото признайте си - несериозно е ад бдем неграмтни в нета...



- ГОЛЕМИ снимки -


Изкушавам се да добавя също и хоризонтално ориентирани, но всъщност напоследък вертикалните снимки добиват все повече популярност, благодарение на Pinterest. Така или иначе важно е снимките да бъдат големи и по възможност с еднаква ширина с тази на текста ви. Симетрия и едно друго .. приятно за погледа и не е нужно читателите ви да кликат допълнително, за да видят какво е имал предвид автора като е казал, че тея сенки уж са матови, ама имат и лек сатенен финиш под определена светлина ..
Все пак никога не използвайте оригиналния размер на снимките - рисайзвайте ги в по-разумен, защото в противен случай бавят зареждането на страниците, a всички знаем, че ain't nobody got time for that.



- Добро подравняване -


Както споменах по-горе - симетрията е важна и помага на читателите да се задържат в блога ви. Когато нещо е приятно за погледа - той ще търси още. Има различни мнения за това кой е универсалния метод за форматиране на текст - някои хора предпочитат централното (center), но като че ли по-голямата част сме на мнение, че това е двустранното форматиране (justify). Във всеки случай никога на избирайте ляво (left). Освен ако до текста не сте сложили да кажем снимка с дясно форматиране, която да допълни рамката и да върне симетрията.
Освен за самите постове, доброто оформление и симетрията трябва да се търсят и при цялостната визия и дизайн на блога ви, не разчитайте изцяло на готовите темплейти. (Ако смятате, че може да забравите тази точка - изберетете си някой ваш любим човек от зодия Везни и си мислете за него.. )


Ами толкова от мен, надявам се да съм била също толкова полезна, колкото и забавна (колкото и скромна)! Пожелавам ви една чудесно оформена вечер и до скоро!

Comments

  1. Чудесна статия. Много е полезна. Аз "списвам" блога си от телефона и когато инцидентно го отворя от компютър изпадам в потрес. Подравняването, снимките, шрифтовете...нещата не са подредени както очаквам!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Благодаря ти! Кофти е, че нямаш взъможност да ползваш компютър. В такъв случай бих ти препоръчала да избереш възможно най-семпъл дизайн (и да потърсиш малко повече инфо и съвети за къстъмизация през мобилни устройства).

      Delete
  2. Супер пост! Съгласна съм с всички точки, а и ме караш да се замисля, че не всичко винаги правя така.
    Единствено за двустранното подравняване не мога да се съглася, макар да съм любител на симетрията. Ляво подравнен текст се чете много по-лесно и принцино за играждане на съдържание в web двустранното подравняване не се препоръчва. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ох, Петя, не мога да ти кажа лявото как ми бърка в здравето... все едно ме пок-ва в очите.. Явно така съм си устроена, но търся симетрия и иначе съм неспокойна :)))
      (Иначе съм попадала на публикации, където говорят дали да е централно или двустранно, явно ще трябва да се позаинтересувам за лявото)

      Delete
  3. Само , ако позволиш да добавя, че към вече създадени постове не могат да бъдат създадени custom permalink за съжаление.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Всъщност можеш, ако избереш 'revert to draft', но така или иначе идеята не е да се преименуват стари постове, защото тогава всички стари връзки към тях се губят.. Обмислях дали да навлизам в това, но се отказах, за да не става прекалено.. Благодаря ти за отбелязката все пак.
      (Функцията revert to draft е удобна, ако цъкнеш publish и се сетиш, че си забравил да зададеш пермалинка, аз съм я ползвала така)

      Delete
    2. на мен точно днес ми се случи този казус, много ти благодаря за уточнението, наистина не бях се замисляла :))))))))))))

      Delete
  4. много полезна статия, мерси :) Добавям линк към моя блог, ако случайно имаш интерес :) www.findalight.weebly.com
    Иначе много се радвам да видя все повече и повече български блогъри :)

    ReplyDelete

Post a Comment